Motorcykelns historia, ett året runt fordon?
Den tvåcylindriga och ångdrivna velocipeden som uppfanns av amerikanen Sylvester Howard Roper 1867 var en tidig typ av cykel – men den första ångdrivna cykeln. Även om det ifrågasatts om denna skapelse ska anses vara en ”motorcykel” hade cykeln trots allt en koleldad ångmotor och två hjul, vilket var avancerat för den tiden. Lucas Copeland, också amerikan, skapade 1881 en liknande motordriven cykel men med en mindre ångpanna som klarade en hastighet på 12 km/timme.
Det var inte förrän 1885 som den gasdrivna förbränningsmotorn skapades av Wilhelm Mayback och Gottlieb Daimler. Dessa två tyskar lyckades montera en gasdriven motor på en vanlig cykel med hjälp av ingenjören Nicolaus Otto som även uppfann en fyrtakts förbränningsmotor 1876. Företaget ”Hildebrand & Wolfmuller” var först med att skapa en produktionslinje för tillverkning av motorcyklar i stor skala.
Amerikanska motorcyklar
Fransmannen Dedion-Buton skapade en innovativ fyrtaktsmotor 1895 som kom att förändra produktionen av motorcyklar och 1899 var Charles H. Metz ansvarig för första tillverkningen av motorcyklar i USA. Dock betraktas början för amerikanska motorcyklar vara ’Indian Motorcykel’, som 1901 använde sig av DeDion-Butons design för sina motorcyklar. Dessa fordon visade sig vara fantastiska och blev en av världens flest sålda motorcyklar ända fram till andra världskriget.
Företaget Harley-Davidson startade 1903 tillverkning av motorcyklar av William Harley tillsammans med sina två kompanjoner Walter och Arthur Davidson. Motorcykeln var först ämnad som transportfordon men motorn som de skapat var oerhört snabb och vann konstant lopp.
Japanska motorcyklar
Den första tillverkaren av motorcyklar i Japan var Suzuki året 1952. Men redan 1955 kom [Honda:http://mcveteranerna.nu/?p=79 ] och Yamaha ut på marknaden och konkurrerade med de amerikanska motorcyklarna Indian Motorcycle och Harley Davidson. 1960 släppte Kawasaki sin första motorcykel.
Motorcykel året runt?
Motorcykeln skapades för att användas året runt oavsett klimat och väder. Bevis för detta är första världskriget där både europeiska arméer samt den amerikanska armén började använda motorcyklar för att snabbt kunna färdas mellan olika baser för att leverera meddelanden.
Det finns några saker att tänka på för den som vill köra motorcykel på vintern i Sverige bland annat hala vägar, hål som är fyllda av vatten och snö och att hålla låg hastighet och framförallt köra försiktigt i kurvor.
Vinterförvaring
De flesta i Norden väljer dock att vinterförvara sina motorcyklar. Det är lika enkelt att förvara en motorcykel som att ordna garage och förvaring av cyklar på www.cykelboxen.se men med lite mer att tänka på. Det finns flera företag som erbjuder vinterförvaring av motorcyklar för den som inte har tillgång till garage.
Se till att motorcykeln inte är smutsig när den vinterförvaras eftersom det kan exempelvis orsaka slitage i lacken. Kom ihåg att ett mc-batterier är känsligare än vanliga batterier för bilar och behöver därför laddas oftare. Tips är att montera en snabbkontakt på mc-batteriet samt använda en smartladdare för att undvika att behöva plocka ur batteriet varje gång.
Idag har majoriteten en året-runt försäkring på sin motorcykel och kan därmed, om de vill, köra hojen hela året. Kontrollera om försäkringen är avställningsbar och se till att minst ha garageförsäkring som gäller för en förvaring.