Menu

De italienska motorcyklarna



Det finns fortfarande många italienska motorcykelmärken. Det är inte bara frågan om Moto Guzzi och Ducati. En av världens största motorcykeltillverkare, Piaggio, är italiensk även om vi i Sverige kanske inte räknar skotrarna till motorcyklarna. Om man däremot menar något slags motordrivet två- eller trehjuligt fordon till motorcyklarna måste man uppmärksamma Piaggio och allt de har byggt och sålt under många decennier.

 

Italiens fordonsindustri har gamla anor. Det har länge funnits ingenjörer, entreprenörer och hantverkskunnande i det fantastiska landet i Sydeuropa. Den inhemska marknaden har alltid varit stor och närheten till, och konkurrensen med, Tyskland har alltid drivit den italienska industrin framåt. I början var det, som i de andra industriländerna, mest frågan om att motorisera hästdroskor och bygga enklare motorer som skulle hängas på de vanliga cyklarna. Detta pågick några decennier under det tidiga 1900-talet. Ducati, till exempel, byggde påhängsmotorer till cyklar och tyckte att det var en lysande idé. Emellertid dök det snabbt upp andra företag som köpte in Ducatis motorer, monterade dem på cyklar och sålde den ”färdiga” produkten motorcykel. Ducati förstod på så sätt att marknaden för motorcyklar var större än den för påhängsmotorer.

Moto Guzzi startade sin verksamhet 1921. Det var två piloter och en mekaniker från det italienska flygvapnet som tillsammans bestämde sig för att börja tillverka motorcyklar efter att Första världskriget tog slut. Dessa var Carlo Guzzi, Giovanni Ravelli och Giorgio Parodi. Det var tänkt att Ravelli skulle stå för marknadsföringen genom sitt agerande som våghalsig pilot och vinster på tävlingsbanorna med företagets cyklar. Tyvärr omkom Ravelli i en flygolycka en kort tid efter krigsslutet och det var för att hedra honom och de gemensamma företagsplanerna som Parodi och Guzzi kom på den berömda företagsloggan med vingarna. Moto Guzzi var tillsammans med de två andra italienska märkena, Gilera och Mondial, inblandade i alla Grand Prix-vinster under 1950-talet. Moto Guzzi har gjort en rad innovationer för motorcyklar. Liksom de flesta italienska industriföretag har även Moto Guzzi brottats med ekonomiska problem, ett tag haft statligt ägande och till slut köpts upp av andra starkare aktörer på den globala fordonsmarknaden. Numer ägs företaget av Piaggio.

Ducati är numer, liksom Moto Guzzi, känt för att prångla ut muskelmaskiner. Som tidigare nämnts var dock inledningen mer blygsam och inriktad på små motorer. Efter att i flera år sett hur andra företag tjänade pengar på att sälja deras motorer färdigmonterade på cyklar började Ducati 1950 själva att sälja färdigmonterade motorcyklar. Företaget grundades 1926 av Antonio Cavalieri Ducati och hans tre söner. Ducati följer i den gamla fina italienska traditionen med familjeägda företag som bär grundarnas namn. Ducati har likt många andra fordonsföretag förstått tävlingsverksamhetens betydelse för marknadsföring och teknikutveckling. Ducati har mängder av mästerskapstitlar genom åren. Ducati ägs numer av Volkswagen genom Lamborghini. Vill du själv köra en italiensk fullblodshoj behöver du ta MC-kort. Trafikskola hjälper dig att nå dina drömmar. Det som verkligen utmärker de italienska märkena och deras modeller är designen. Italiensk design är alltid säregen och stilmässig. Det enkla blir på ett sätt synonymt med stil. kraft och prestanda. Den italienska designen är en stor del av landets industriella framgångar.