Menu

Trial



Trial är en motorcykelsport som kräver god fysik och framförallt god balans. I trial består utmaningen i att ta sig fram på en besvärlig bana full med hinder och snäva svängar utan att sätta ner foten. En balanskonst av högsta slag, med andra ord. Här handlar det inte om att ta poäng, utan om att undvika minuspoäng. För om du sätter ner foten eller ramlar får du minuspoäng i form av prickar. En fotnedsättning ger en prick, två ger två prickar och fler än två fotnedsättningar ger tre prickar. Du får också prickar för bland annat okontrollerat stopp och osportsligt uppträdande. När tävlingen är över räknas prickarna samman och den som har minst antal vinner.

Vanligtvis körs trial ute i terrängen. En bana består av flera tävlingssträckor, sektioner. De här sektionerna är mellan 20 och 50 meter långa och sammanlagt brukar en bana bestå av 20-40 olika sektioner. Föraren brukar undersöka sektionerna i förväg, till fots, för att avgöra vilken väg hen ska ta för att klara sig igenom. Trial är till skillnad från de flesta andra motorcykelsporter ingen hastighetstävling. Det förekommer ingen tidtagning och man kör en sektion i taget, ensam.

Trial anses vara en lämplig start för barn och unga som är nyfikna på motorsport. Om man utvecklar en god balans så har man nytta av det i all motorcykelkörning. Inom trial finns flera knatteserier. Det är också en relativt billig motorcykelsport. Oftast är priserna på begagnade cyklar överkomliga, slitaget är litet och driftskostnaderna är låga.

Spanien och Storbritannien är de länder där trial är mest populärt. Här i Sverige är sporten inte lika vanlig, men på senare tid har x-trial lockat många besökare. X-trial kallas de inomhustävlingar som anordnas under vinterhalvåret, när det inte går att anordna trail-tävlingar utomhus.